2009. augusztus 12., szerda

Ugró csíkosmókus

Az amerikai csíkosmókus (Tamias striatus) sokfelé előfordul az amerikai kontinens keleti felén. Elterjedésére utal az angol neve is: Eastern chipmunk (keleti csipmánk). Többnyire erdőkben él, de táplálékkereső körútjain időnként kilátogat egy-egy tisztásra is. Jól tűri az ember közelségét és különböző parkokban is megtelepedik. Először jómagam is a közeli parkban találkoztam vele. Nagyon megtetszett ez a kis rágcsáló, így már korábban elhatároztam, hogy képeket készítek az életéről. Jó néhány fotót lőttem már róla, amelyek megtekinthetőek a honlapom galériájában, most azonban az ugró mókusról készült kép történetét szeretném elmesélni, hogy némi betekintést nyújtsak a természetfotós munka színfalai mögé.
Mint mindig, amikor új projektbe kezdek, most is a téma és a lehetséges helyszínek tanulmányozása volt az első lépés. A megfelelő ismeretek birtokában egy közeli erdő és egy gyepterület szegélyét neveztem ki természetfotós helyszínnek. A mókusok előszeretettel látogattak ki erre a nyílt területre és a fényviszonyok is itt voltak a legalkalmasabbak a fotózáshoz. Annak érdekében, hogy az ülő lessátramból kényelmesen fényképezhessek, néhány méretes kőből egy kis emelvényt alakítottam ki és egy száraz farönköt támasztottam neki, hogy legyen min felmászniuk a mókusoknak. A farönkre és a kövekre is rendszeresen hordtam a napraforgómagot csali gyanánt. Miután már nagyon megszokták, hogy az emelvényen terített asztal várja őket, egyszer csak eltávolítottam a feljutáshoz használt fát mintegy 30cm távolságra a kövektől, így csak ugorva érhették el az eleséget. Egy mohás faágat helyeztem el az emelvényen, amin landolni tudtak. Az ugrás síkjára pontosan merőlegesen helyeztem el a teleobjektívet és manuálisan előre beállítottam az élességet. A jelenetet nem a fényképezőgép keresőjén keresztül figyeltem, hanem a sátor fő nyílását nyitottam nagyobbra, így az objektív mellett is kiláttam. Amikor láttam, hogy a mókus elkezd rohanni, hogy átugorjon a táplálékhoz, akkor megnyomtam a sorozatlövésre állított fényképezőgép kioldóját. A jelenet nagyon gyors volt, de többszöri próbálkozás után végül sikerült azt a pillanatot elkapni, amit szerettem volna.