2016. augusztus 30., kedd

Jeep Cherokee

A bürokratikus bonyodalmak ellenére viszonylag hamar megszereztük a helyi jogosítványt, így nem volt akadálya, hogy autót vegyünk, pontosabban dzsipet, mert az kijelenthető, hogy ez egy teljesen külön műfaj. Már 2009-ben is szerettünk volna terepjárót venni, de akkor még különböző okok miatt inkább egy Subaru Forester mellett döntöttünk, amit aztán egy percre sem bántunk meg. Hawaiin pedig egyszerűen felesleges lett volna a terepjáró, így ott egy Suzuki Esteem lett a járművünk, ami szépen ki is szolgált minket. Texasban azonban egészen más a helyzet. Egyrészt itt gyakran vannak akkora esők, hogy 10-15 centiméteres víz áll az utakon, ahova nagyon hasznos a magas autó. (Időnként pedig nagy árvizek is előfordulnak, de akkor már csak csónakkal lehet közlekedni, és ez nem vicc!) Másrészt a déli államokban sok olyan természetvédelmi terület van, ahova csak földutakon lehet eljutni, így természetfotósként nem volt választás, terepjáró kellett. Vagy legalábbis valami terepjáró forma, ugyanis az is hamar világossá vált, hogy itt, ahol nincs hó, többnyire csak olyanok vesznek négykerékhajtású autót, akik off-roadozni szoktak és ez sajnos meg is látszik az autókon. Az ötödik 4x4-es kocsi megtekintése után így inkább lemondtam a négykerékhajtásról. A legtöbb „terepjárót” azonban szerencsére kétkerékhajtású változatban is gyártják és itt az ilyen autók nagyon elterjedtek, így választék volt bőven a használtpiacon. Mivel én nem off-roadozni akarok, csak időnként szeretnék bejutni néhány nem túl rossz minőségű földútra is, így ez nem feltétlenül hátrány. Jó gumikkal egy magas építésű kétkerékhajtású autóval is messzire lehet jutni.


Ha már volt választék, akkor reménykedtem, hogy talán sikerül egy klasszikus Jeep Cherokee-t találni, ami mindig is nagyon tetszett. A ’80-as évekből származó szögletes dobozforma szerintem nagyon mutatós, a modern SUV-knál jóval nagyobb hasmagasság pedig nem csak jól mutat, de földutakon is nagyon hasznos tulajdonság. Ezt a típust (XJ) 1984 és 2001 között gyártották, ezért úgy éreztem, hogy talán most van az utolsó esély, hogy ilyenünk legyen, hiszen ebből már a legfiatalabbak is legalább 15 évesek. A mienk 2000-es, tehát a lehetőségekhez képest „fiatal”, amire Houstontól északra egy kisvárosban sikerült rábukkanni. Az XJ-t 4000 cm³-es soros hathengeres motorral gyártották, ami körülbelül 190 lóerős és valamivel több, mint 310 Nm-es nyomaték leadására képes. Habár hihetetlenül nagy élmény egy ilyen autót vezetni, környezetvédőként természetesen okoz némi rossz érzést bennünk, de az legalább megnyugtató, hogy nem dízel. Terepjáráshoz ugyanis kell a nagy nyomaték, amit vagy dízelmotorral, vagy nagy méretű benzinessel lehet elérni, akkor pedig már inkább benzines legyen, aminek a széndioxid kibocsátása ugyan magasabb, minden más tekintetben azonban kevésbé káros a környezetre, mint a gázolajos autók. Amerikában amúgy sincs választási lehetőség, errefelé ugyanis úgy tartják, hogy a gázolaj traktorba való, így itt csak benzines Jeep létezik. Az okos vezérlés és az automata váltó miatt azonban nem is nagyon lehet hajtani ezeket a nagy motorokat, a fordulatszámmérő alig megy néha 2000 fölé. Ez persze nem jelenti azt, hogy ez egy takarékos motor, de finoman használt jobb lábbal nem olyan vészes a fogyasztása. Egy ilyen autóval amúgy sem kívánja az ember a száguldást, ez a relaxált krúzolás híveinek való. Senkit ne tévesszen meg az oldalán a Sport felirat, az csak a felszereltségi szintet jelenti. Három változatban árulták ugyanis a Jeep Cherokee-t, az alap Classic, a full extrás Limited és a kettő között a Sport felszereltség volt elérhető, amibe beletartozik a dupla légzsák, a szervokormány, az elektromos ablakok és tükrök, a központi zár, a klíma és a cruise control. A belseje nagyon amerikai, látszik, hogy ezt haszonjárműnek szánták, dizájnra pedig nem sokat költöttek, de nekem pont ezért tetszik. Habár ’97-ben kívül-belül megújult egy kicsit a Cherokee, azért szerencsére továbbra is mindenhol követi a ’80-as évek szögletes formavilágát. Csak az a modern JVC fejegység nem illik bele, de majd idővel talán beszerzünk helyette egy eredeti Jeep autósrádiót.
Persze egy Jeep esetében nem is a kinézet a fontos, hanem maga a dzsipség. Ezt nyilván csak a Jeep tulajok érthetik, amire van is egy mondás: it's a Jeep thing, you wouldn't understand, ami annyit jelent: ez amolyan dzsipes dolog, úgysem értenéd. Ezt olyankor mondjuk, ha valaki bármilyen okból értetlenül áll a terepjárónkhoz, vagy ahhoz, amit a dzsipünkkel csinálunk. A sima hátsókerékhajtás miatt a mienk nyilvánvalóan nem igazi off-road járgány, de a magas felépítésnek hála, megfelelő terepgumikkal azt hiszem a természetfotós útjaimon is használható lesz. A biztonság kedvéért azért majd összebarátkozok néhány helyi Wrangleressel, hogy legyen, aki kihúz, ha mégis elakadnék.