2020. január 3., péntek

Holdra szállás Legóval

1985 Karácsonyán kaptam az első Legómat és azonnal magával ragadott az építési láz, pedig azt még a szüleim rakták össze, én legfeljebb egy-két kockát tettem csak a helyére. Ezt követően éveken át elképzelhetetlen volt a Karácsony Lego nélkül. Szerencsére manapság már nem csak gyerekjátékokat készít a Lego, így felnőttként sem kell lemondani az apró építőkockákból összerakott csodákról. Az elmúlt Karácsonyra is egy ilyen szett került a fa alá, mégpedig a NASA Saturn V rakétája, amivel az első emberek eljutottak a Holdra. Az első holdutazásnak 2019-ben volt az ötvenedik évfordulója, így éppen megvolt az aktuálisa is. Érdekesség, hogy az évszámra utalva, a Lego rakéta pontosan 1969 darabból áll. További érdekesség, hogy összerakva alig látszik rajta, hogy ez Lego, simán elhihető, hogy ez egy 1 méter magas élethű modell.


Egy ekkora építmény összeszerelése még a tapasztalt Lego-mániásoknak is beletelik néhány órába. Én négy napon át építettem napi 1-2 óra "munkával". Igyekeztem kiélvezni a legózás élményét és közben rendszeresen rácsodálkoztam a rendkívül kreatív építési megoldásokra, amiket ebben a szettben alkalmaztak és amikre azért volt szükség, hogy egy hengeres tárgyat rakhassunk össze szögletes elemekből. Az alábbi videóban megtekinthető néhány ilyen különlegesség, valamint egyéb érdekességek is erről a szettről.


A Saturn V-ös Legónak a legnagyobb érdekessége, hogy hűen utánozza az eredeti rakétát. Az egyes fokozatok szétszedhetőek és akár az egész holdutazás is eljátszható vele, hiszen a Holdra szálló egység is része a szettnek, sőt még a vízre ereszkedő űrkapszula sem maradt ki belőle, valamint három apró, méretarányos űrhajós figura is jár hozzá.


A rakéta állítva, vagy akár a szintén építőelemekből összerakott állványon fektetve is kiállítható. Számunkra pedig különösen érdekes, hiszen összehasonlíthatjuk a Houstonban kiállított valódi Saturn V rakétával is, amilyenekkel az Apollo program űrhajósai repültek a Holdig.