2019. november 12., kedd

Crosstrek módosítások 2.

A gumiabroncs az autó egyik legfontosabb része, hiszen a jármű ezen keresztül érintkezik az úttal, ezért célszerű mindig a célnak leginkább megfelelőt választani. A gyári négyévszakos gumi is ilyen a Crosstreken, csak sajnos ezzel a gumival a Subaru egyetlen célja a jó fogyasztás elérése volt. Ennek megfelelően ez egy rendkívül kemény anyagú gumi, ami elég hangos kopogással közli az úthibákat, ráadásul azok szerint, akik télen is próbálták, nem igazán jobb, mint egy nyárigumi, terepezésre pedig alig alkalmas. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nálunk eddig aszfalton és száraz földúton is viszonylag jól teljesített a Yokohama négyévszakos aszfaltgumija. Mivel azonban lassan jön a tél és mi gyakran tévedünk földutakra is, ezért úgy döntöttünk, hogy lecseréljük. Olyan gumit szerettünk volna, ami tökéletesen passzol a Crosstrekhez, tehát univerzális. Manapság a nagy gyártók kínálatában már léteznek olyan abroncsok, amelyek minden időjárási körülmények között jól tapadnak. Végül maradtunk a Yokohama márkánál és a Geolandar A/T G015 típusú téli minősítésű terepgumit választottuk.


Ez valójában egy úgynevezett on- és off-road gumi. A mintázata nem túl agresszív, így természetesen nem ezzel kell fél méter mély sárban dagonyázni. Cserébe viszont ez a gumi aszfalton is jól tapad, stabil a kanyarokban, valamint még nagyobb tempónál is csak halkan duruzsol. Ugyanakkor viszont a közútra tervezett gumikhoz képest a mintázatára jellemzőek a valamelyest nagyobb méretű blokkok, mélyebb és szélesebb barázdákkal, így sokkal inkább alkalmas terepezésre is, hiszen ezáltal jobban meg tud kapaszkodni a laza talajon is. Terepgumihoz méltóan ez a típus is erősebb vázszerkezettel és komoly oldalfal védelemmel van ellátva, hogy jobban bírja a köves, sziklás talajt, valamint a gyökerekkel, fatuskókkal szabdalt földutakat is. Az egyik legjobb tulajdonsága azonban, hogy téligumi minősítéssel is rendelkezik. Egyrészt a speciális összetételének köszönhetően hidegben sem keményedik fel (sőt a puhább anyagának hála végre alig hallani az úthibákat), másrészt a mintázata alkalmassá teszi a hóban és valamelyest a jégen való közlekedésre is, ezért megkapta a háromhegycsúcsos hópihe jelölést, amivel elfogadják olyan helyeken is, ahol kötelező a téligumi.


Igazi mindenes abroncs a Yokohama Geolandar all-terrain verziója. A Subaru Crosstreknek (meg persze a Foresternek és az Outbacknek is) eleve ezzel kellene érkeznie a gyárból, vagy legalább választási lehetőségként szerepelnie kellene a kínálatban. Egy negatív tulajdonsága van csupán, mégpedig, hogy az autó fogyasztása kissé magasabb lesz ezzel a gumival, mint egy közútra való abronccsal. Mi még ezt nem tudtuk letesztelni, de úgy tartják, hogy a fogyasztás 2-3 mpg-vel romlik, azaz nagyjából fél literrel több benzinre kell számítanunk 100 kilométerenként ezzel a gumival. Ennyi azonban szerintünk bőven belefér az egyéb jó tulajdonságainak köszönhetően.
A másik apró, ám rendkívül fontos változás a kocsin, hogy végre a texasi járműnyilvántartás átküldte a helyi irodába a Crosstrek tulajdoni lapját, ezáltal át tudtuk regisztrálni és megkaptuk a connecticuti rendszámot. Azon túl, hogy így már (talán) nem néznek minket rednecknek, ezzel a rendszámmal végre ingyen tudunk bemenni az összes connecticuti állami parkba.