2018. augusztus 1., szerda

Munka a Baylorban

Éppen ma két éve kezdtem el dolgozni a jelenlegi munkahelyemen, így talán ideje néhány szót ejteni az itteni munkámról is, főleg, mivel némiképp eltér attól, amit Syracuse-ban és Hawaiin csináltam, részben pedig, mert nagy szerepe volt abban, hogy megkaptuk a zöldkártyánkat.
A houstoni Baylor College of Medicine nevű orvostudományi egyetem gyógyszerfejlesztési központjában dolgozom. Itt az úgynevezett DNA-encoded library technology-t alkalmazzuk. Ez egy viszonylag új technológia a gyógyszerkutatásban, így nincs még magyar neve. A lényege, hogy viszonylag gyorsan és hatékonyan lehet vele potenciális hatóanyagokat keresni számos betegség ellen. Ezt azáltal lehet megvalósítani, hogy ez a módszer óriási (akár többmilliós) hatóanyaggyűjtemény gyors letesztelésére képes. Minden potenciális hatószer ugyanis egy apró DNS-kóddal van ellátva, ami úgy funkcionál, mint egy vonalkód. Ha a többmillió hatóanyag közül valamelyik hatásosnak bizonyul a kérdéses betegség gyógyítására, akkor a vonalkód segítségével könnyedén azonosítható lesz a hatószer, így lényegében gyorsan megtalálható vele a tű a szénakazalban. Ennek köszönhető, hogy ez a módszer jóval hatékonyabb és olcsóbb, mint a hagyományos gyógyszerkutatás, ahol egy kísérlet során csupán egyetlen hatóanyagot lehet letesztelni. Ennek az érdekes munkának az elvégzéséhez egy összetett csapatra van szükség. A vegyészek a potenciális hatóanyagokat rendezik gyűjteményekbe, míg a biológusokból álló szelekciós csapat végzi a különféle betegségekben fontos fehérjék elleni teszteket, tehát magát a tűkeresést a szénakazalban. Én is ennek a csapatnak vagyok a tagja és nagy hasznát veszem annak, hogy korábban már többféle betegség kutatásával is foglalkoztam. Végül pedig egy másik csapatnyi vegyész elemzi és érvényesíti a talált hatóanyagokat.
A gyógyszerkutatás egy rendkívül hosszú folyamat, amit az ilyen és ehhez hasonló előremutató technológiák remélhetőleg képesek lesznek jelentősen lerövidíteni. Én mindenesetre élvezem az ezzel járó kihívásokat.