2019. március 22., péntek

Subaru EyeSight rendszer

A Subaru sorra nyeri Amerikában a különböző elismeréseket, nem csoda hát, hogy errefelé annyira népszerű a márka. Például az amerikai vásárlói értékeléseket összegző társaság legutóbb többféle szempontot is figyelembevéve a Subarut választotta a legjobb márkának az országban. Ezen felül az amerikai Közúti Biztonsági Biztosító Intézet (IIHS, ami az EuroNCAP amerikai megfelelője) a Subarut tartja a legbiztonságosabb autómárkának, hiszen ez az egyetlen gyártó, amelynek minden modellje felkerült a Legbiztonságosabb Választás (Top Safety Pick) című listára, így értelemszerűen a Crosstrek is a biztonságos autók közé tartozik. A kiváló törésteszten túl ma már azonban egyre fontosabb a baleset megelőzése is. Erre pedig különféle biztonsági rendszereket használnak a gyártók, a Subaru vezetéssegédje az EyeSight (Látás) nevű rendszer. Az EyeSight (ejtsd: ájszájt) egy sztereókamerás szerkezet, ami a szélvédő felső részén található. A két kamera, mint egy extra szempár folyamatosan látja az utat és ha kell, akkor a biztonság érdekében beavatkozik a vezetésbe. Más gyártók általában radaros megoldást használnak és természetesen azok között is vannak megbízható rendszerek, de akadnak kevésbé jók is. A Subaru kétkamerás rendszere már közel húsz éve a legmagasabb elvárásoknak megfelelően működik és lassan minden Subaruban alapfelszerelés lesz.



Ütközés elkerülő rendszer

Az EyeSight legfontosabb funkciója az ütközés elkerülése. A rendszer képes felismerni az autókat, motorosokat, bicikliseket, de még a gyalogosokat is. Ha akadályt lát maga előtt, akkor először a műszerfalon jelez és hangjelzéssel is figyelmeztet, mégpedig a tapasztalataink alapján elég korán, így a vezetőnek még van ideje beavatkozni. Amennyiben továbbra sem fékezünk, akkor az ütközés elkerülése érdekében automatikusan lefékezi az autót, vagy ha fékezünk ugyan, de nem elég erősen, akkor automatikusan növeli a fékerőt, hogy az autó még időben megálljon.


Adaptív sebességtartó automata

Az EyeSight kameráit használó kényelmi funkció az adaptive cruise control, ami a távolság- és sebességtartó automatika angol neve. Amikor beállítjuk a hagyományos sebességtartást, amit Magyarországon a németből eredően tempomatnak hívnak, akkor az autó automatikusan tartja a sebességet. Ilyen rendszerek már évtizedek óta léteznek. Mi nagyon szeretjük ezt a funkciót, ami már a Foresterünkben és a Jeepünkben is megtalálható volt. Autópályán nagyon kényelmessé teszi a vezetést, azonban gyakran szoktuk úgy érezni, hogy szinte csak mi használjuk a cruise controlt és mindenki más folyamatosan változtatja a sebességét, ezért gyakran kellett korrigálni, vagy akár ki is kapcsolni. Az EyeSighttal azonban erre nincs szükség, mert a rendszer látja az előttünk haladó autót és az előre beállított távolságban követi azt. A távolságot négy fokozatban lehet állítani a kormányról és a műszerfalon jelzi a rendszer, ha "befogta" az előttünk haladót.


Ilyenkor ha az elől lévő autó lassít, akkor a Subaru is automatikusan lassul, ha pedig gyorsul, akkor a rendszer újra gázt ad, hogy elérje az előre beállított sebességet. A rendszer akár városi dugóban is használható, ilyenkor csak kormányozni kell, minden mást automatikusan elvégez a kocsi, ami sokkal kényelmesebbé teszi a nagyvárosi közlekedést is. Az adaptive cruise control a Crosstrekünk egyik legjobb tulajdonsága, mi nagyon szeretjük használni.


Sávelhagyás figyelmeztetés és sávtartó automatika

Az EyeSight kamerái nem csak az előttünk lévő autókat és egyéb akadályokat látják, hanem a sávokat jelző útfestéseket is felismerik. Ha pedig irányjelző használata nélkül hagynánk el a sávunkat, akkor a műszerfalon és hangjelzéssel is igyekszik a rendszer a tudomásunkra hozni, hogy figyeljünk oda. Nagyon hasznos funkció, ha esetleg kissé lankad a sofőr figyelme. Az EyeSight rendszer azonban még ennél is többet tud, hiszen képes arra is, hogy automatikusan visszakormányozza az autót a sávba. Ezt a funkciót azonban külön aktiválni kell a kormányon, amennyiben használni szeretnénk. Ez nagy biztonságot ad, ha fáradtan kell vezetnünk, hiszen nem kell attól tartani, hogy véletlenül átmegyünk a szembejövő sávba, vagy, hogy letérünk az útról, mivel a kocsi automatikusan a sávban marad és automatikusan meg is áll, ha akadályt lát. Nem egy valódi robotpilóta, de azért jelentősen fokozza a biztonságot. Természetesen ettől még oda kell figyelni az útra és jobb, ha fáradtan inkább nem vezetünk.


Holttérfigyelő és keresztforgalom jelző

Ez a funkció nem az EyeSight kameráihoz tartozik, de a Crosstrek esetében az EyeSight-csomagban volt benne a holttérfigyelő is. Ez a rendszer az autó hátuljában lévő radarokat használja és a tükörben (az új Subarukban már a tükörház belső részén) jelzi, ha valaki van mögöttünk az autó holtterében. Amennyiben sávot akarunk váltani, miközben a rendszer egy járművet érzékel a holttérben, akkor pedig folyamatos villogással adja a tudtunkra, hogy van ott valaki. Ugyanezen radarokat használja a rendszer arra is, hogy amikor például egy parkolóból tolatunk ki, akkor fénnyel és hanggal is jelezze, ha valaki közeledik és esetleg nem látnánk.


Az EyeSighthoz hasonló rendszerekkel más autógyártók is rendelkeznek és vannak közöttük hasonlóan jók is. A Subaru azonban szokásához híven ebben is más utat jár. A márka célja, hogy az autóik egyszerre legyenek különlegesek és maximálisan biztonságosak is, ezt pedig úgy tűnik, évtizedek óta sikerül nekik megvalósítaniuk.