2019. április 23., kedd

Első a Természet

Észak-Amerikában szerencsére egy merőben másféle hozzáállás jellemző a természetfotózásra, mint ami sajnálatosan Magyarországon és már részben egész Európában is elterjedt. Az USA-ban és Kanadában ugyanis még a tiszta és etikus természetfotózás a divatos. Bár errefelé eleve nem nagyon szokás szándékosan beavatkozni a természetbe a fotózás kedvéért, az itteni fotósok felismerték, hogy a tevékenységük még így is hatással van a természetre, amit szükséges csökkenteni. Ennek érdekében pedig a tegnapi Föld Napja alkalmából egy új természetfotós szövetség alakult, a Nature First, azaz  Első a Természet nevű társaság, amelynek egyébként én is tagja vagyok. Az egyesület nem csak Amerikában lett villámgyorsan nagyon felkapott, de a világ más részeiről is érdeklődnek iránta. Az etikus természetfotózás népszerűsítésének érdekében a szövetség hét alapelvet fogalmazott meg a fotósok számára:
  1. A természet sértetlenségét mindig részesítsd előnyben a fotózással szemben!
  2. Tanulj a helyszínekről, amiket fotózol! (hogy tudd, mivel ártasz a területnek)
  3. Vedd figyelembe a cselekedeteid lehetséges következményeit!
  4. Fontold meg, mielőtt közzéteszed a (z érzékeny) helyszíneket!
  5. Ismerd és tartsd be a törvényeket és a szabályokat!
  6. Mindig kövesd a Ne hagyj nyomot magad után! elvet és igyekezz a helyszíneket jobb állapotban hagyni, mint, ahogyan találtad őket!
  7. Aktívan terjeszd és tanítsd másoknak is ezen elveket!
Én személy szerint a kezdetektől fogva, azaz már két évtizede ezen elvek alapján készítem a természetfotóimat, ezért is éreztem fontosnak azonnal csatlakozni ehhez a mozgalomhoz.